Friday, January 28, 2011

Aper itu Selaput Dara!


Well..hari aku rajin nak tulis psl benda sensitip. Selaput dara..eeemmm..benda first skali yg korunk pikir mesti mlm pertama, kan? Aku tau sgt korunk2 nih ! ;p Ok ler..ni adalah skit info psl Selaput Dara.


Selaput dara atau hymen adalah lipatan membran yang menutup sebagian luar vagina. Bentuk selaput dara paling umum adalah sabit. Setelah seorang wanita melahirkan, selaput dara yang tertinggal disebut carunculae myrtiformes. Selaput dara tidak memiliki fungsi anatomi yang diketahui. Selaput dara biasanya tidak rusak karena olahraga atau menggunakan tampon. Di saat seorang wanita mencapai usia pubertas, selaput dara menjadi elastis. Hanya 43% wanita melaporkan pendarahan ketika mereka pertama kali melakukan senggama. - credit to Wikipedia.

Emmm..amacam? Tp klu diikotkan zaman skarang nih..ramai yg dah ilangkan selaput nih. Aiipp..jgn salah paham plak..mmg info kat atas ckp selaput dara tak rosak klu bsukan atau gunakan tampon, tp ..org pompuan zaman skarang sume yerk lasak2 (mcm aku jugak). Mcm2 aktiviti yg dibuat dan tanpa kita sedari selaput dara sedikit demi sedikit akan terkoyak. Ade juga dlm satu2 kes dimana ade pompuan yg mmg sejak diahirkan x mpunyai selaput dara. Itu kuasa Allah. Tp itu bukan alasan bg org yg mmg dah btol2 hilangkan selaput dara tuh! Selain itu, ade juga yg mpunyai selaput dara yg sgt2 nipis. Jika selaput dara nipis, maka pembuluh dara juga sedikit dan kadang2 langsung tidak keluar darah ketika melakukan hubungan yg pertama.

Maka dgn itu sang suami tidak blh menilai isteri melalui darah atau selaput daranya. Jgn terlalu tipikal & kuno dlm menangani situasi sebegini. Berfikir secara bijak dan rasional. Seeloknya berbincanglah dr hati ke hati jika ada masalah. Jgn disebabkan Selaput Dara, akan hancur kebahagiaan yg tlh kita bina selama ini.

ADIOS AMIGOS!! CHOW!!

3 comments:

lionteen said...

bagus info.:)

Oya Mokhtar said...

tq

Anonymous said...

jika seseorang wanita itu memang pernah melakukan sex,sengaja atau tidak sengaja,maka dia bisa saja tipu suaminya dengan mengatakan yang daranya dirosakkan oleh olah raga atau memang tidak dianugerahkan dara oleh Allah..jadi kami sebagai lelaki yang bergelar suami,mudah saja ditipu oleh seorang wanita.jika kami bersalah ya tak apa.tapi dalam dunia ni ada lagi sebenarnya lelaki yang tidak pernah menyentuh wanita yang bukan mahramnya secara sengaja atau tidak..apa nasibnya???jika ada jawapan harap di jawab melalui eml murshidy_zila@yahoo.com