Thursday, July 30, 2009

Hari ini..Bujang aku tgh exam penilaian...

Start hari ni...sampai minggu depan, bujang aku kena hadapi exam penilaian..kire mcm pra exam ler nih..klu zaman aku dolu2..panggil ujian..tp la nie..tros kena periksa..kira..dlm setahun ..4 kali kena exam! Aduss...mau pecah otak dibuat yer..

Kadang kesian jugak tgk anak aku tuh..dr siang...sampai ke mlm dok blajaq..blajaq..blajaq..sedangkan aku dulu pon slalu mberontak x nak blajar...ni kan plak anak aku..dah ler tuh..time exam pon...still ade homework! Nak aje aku sekeh2 cekgu2 sekolah tuh..camne bdk nak baca buku klu dok siapkan homework yg..bukan 1..tp kekadang tuh..sampai 4-5 buku??? Tu time exam...klu x exam..kadang sampai 7-8 homework kena siapkan..dah ler tuh..1 buku sampai 3-4 mukasurat! Last2...aku jugak yg tukang perabihkan homework tuh sbb tangan bujang aku dah naik krem!

Tu sekolah anak aku..sekolah anak org lain..x tau ler aku mcmana rupe yer..tp rata2..sume ckp homework 1-2 aje..kadang..langsung xde! Best yerk...tp itulah hakikat sekolah kebangsaan melayu. Bukan aku nak kutuk sek. melayu...aku pon asal dr sek.kebangsaan melayu jugak..sistem blajar dia..agak longgar skit..itu yg best yer..

Bujang aku..aku kasi masok sekolah SRJK (C)..eemm..C..for CINA!! Kenapa aku masokkan anak aku kat sek. cina?? Sbb..sistem pbelajaran lebih keras..dan dorunk btol2 tekankan pelajaran. Nak2 subjek Bahasa Cina. Memang payah...tp secara x langsung..aku pon blajar benda baru..bahasa baru. Itu benefit yer. Kebetulan..aku ramai kawan dr golongan cina...so klu bujang aku ada homework yg dia x tau..senang aku nak mintak tolong dr dorunk. kui..kui..kui..TQ Siew Ling & Yuet Lee!!

Aku tengok..ramai anak2 cina sendiri pon dah x reti nak berbahasa Mandarin...Kantonis..Hokkien..ntah haper2 lg lah. Makbapak yg moden lebih utamakan cakap Omputih! Apadaa... So..bila anak aku blh speaking Mandarin ngan ok yer...mak mane yg x kembang bontot oiiii...kui..kui..kui..

Tahun lepas bila aku holiday gie China & Hong Kong..x sia2 aku sekolahkan bujang tu kat sek. cina..beli barang senang jerk aku dpt diskaun! Blom mintak diskaun..bdk jual tu dah turun harga sbb bujang aku borak2 ngan dia. Hihihihi..
Lagi 1..klu dah keje karang..senang nak dpt keje yg ok2..sbb dia ade kelebihan dr segi bahasa. Nak2 klu keje ngan cina..tp aku x galakkan sgt keje ngan cina nie..nak ckp karang..malas lah..korunk2 yg keje ngan cina..korunk tau ler sendrik!
Dah ler..terrr....ngumpat ler plak!

Adios Amigos!! Chow!!

1 comment:

flower said...

btl kak wong.. sekolah cina mmg byk homework.. beg kalu x penuh buku mmg x sah.. naik koyak beg.. kah..kah..
waaaa.. bleh la pas nie flo spikong cina dgn trojan.. hehehe
mintak dia ajar balik flo..

tp satu je.. suh trojan praktis.. nnt lupa mcm flo.. nyesal tau..