Monday, January 19, 2009

Dia Makin Besar...

Emm...awal2 minggu Januari..memang memenatkan. Byk perkara yg harus aku settlekan. Hal kejelah..hal itulah..hal inilah. Mak penat nokk!!!

Perkara yg buat aku teruja atau cakap org putih yer..EXCITED...anak bujang aku dah darjah 1. Pejam celik..pejam celik..dah 7 tahun umur si bujang aku nih! Cepat sungguh masa berlalu. Aku dok teringat betapa payah yer nak mengeluarkan dia dari perot aku yg memboyot selama 10 bulan 12 hari nih! Dah ler lambat keluar..degil plak tu. Kena tahan kat wad dekat 4 hari. Dekat labour room, 12 jam aku kena tunggu. Masok pkl 8 pagi...aku bersalin pkl 8 mlm! Haa..ko bayangkan tuh! Jeles aku tgk mak2 buyung yg keluar masok labour room..sambil pangku baby..aku nie..dok melangok tengok baby diusung keluar aje. Dah ler tuh..dgn tak makan..tak minum..makin lemah aku dibuat yer. Pintu rahim dah terbuka 11 inci pon..baby tak nak kuar jugak. Last2..kena forsep. Paling aku takut klu kepala baby nanti panjang ker..haper ker..nasib baik forsep..klu kena vacum??? Adooo...

Bila baby dah kuar..senyap ajer dia. Tak menangis pon. Doktor tepuk2 belakang dia..baru ler ade bunyi..ekk..ek..Alhamdulillah..Perkara pertama yang aku tanya kat nurse..baby tu..boy ke girl..senyum nurse tu sambil mengatakan baby aku..baby boy. Alhamdulillah..itu yang aku harap2kan. (Aku menaip nie..mata aku dah start nak berair dah...)..Selepas sesi yang paling aku geruni...sesi jahit2 tuu...aku di bawa ke wad lain. Time tu..baru ler nampak laki aku yang dari pagi sampai le ke malam menunggu aku bersalin. Terharu nokkk...Laki aku bawak sesuatu yang amat berharga time tuh...AIR!!! Haus ko...tp air milo panas ler plak! Huhuhu..telan ajelah! Lepas menazankan baby...pak guard halau laki aku kuar..dah cukup time kate yer. Camtu ler kalau bersalin kat hospital kerajaan. Time tu ketat lagi undang2 yer. Bagi aku bersalin kat maner2 pon..kalau dah sakit..sakit jugak!!

Emm..tu ler pengalaman pertama aku melahirkan anak. Eh! ader pengalaman kedua ker? kui..kui..kui..

Anak bujang aku membesar sepenoh yer di depan mata aku. Dari baby sampai ler dia umor 7 tahun nie. 1 benda pon aku x ketinggalan. First word dia.." APE? "..asal org agah dia..nanti dia cakap..ape?..Time tu ..seronok sangat. Rasa macam anak aku ler yg paling cumel skali! Hihihi.. Dia tak banyak ragam. Asal dia nak start menangis jer..teros aku dgn laki aku bancuh susu. So..tak sempat ler dia melalak sambil melontarkan vokal yer yg nyaring tuh! Banyak crite2 menarik yg nak aku critekan..tp...ianya terlalu manis kenangan itu. Sampai aku tak tahu macamana nak ceritakan. So..aku titipkan gambar manis nie untuk korunk nilaikan sendiri..

Baru nak blajar merangkak...
Ni blajar jalan dalam walker. Umor dlm 4 bulan.



Gigi baru nak tumbuh..nampak tak 4 btg gigi dia tuh??

Bear yg di pegang tu kitaorg bagi nama Bobo sempena nama anak patung Mr.Bean. Dulu..klu xde bobo ni...susah dia nak tido. Orang lain klu pegang bear nie..mesti nak termuntah dek bau dia. hihihii..

Ni Bobo no.1Ni. Bobo no.2 ..lepas hilang yg no.1 punye
yg nie Bobo yg last skali. Lepas tu dia dah tak nak Bobo lg. Dah lain bau agak yer..




Time
ni birthday dia...umor setahun.







Time nie umor dia dah 2 tahun. Serba serbi dah pandai dah...yg dgn dia tu..ader maid kat umah mama aku. Dia yg jaga si bujang aku nie. Kak Mun nama dia. Kak Mun nie sayang sgt kat anak aku nie. Dekat 2 tahun jugak dia keje kat umah mama aku sambil2 menjaga anak aku nie. Pastu laki dia suruh balik sebab time tu ade sesi pengampunan bg warga asing. Berat hati dia nak tinggalkan anak aku nih. Lepas Kak Mun nie...dah xde maid yg betul2 blh jaga & sayang teruna aku nie macam kak Mun tuh.





Nie umor 3 thn. Time tu tgh gile2 nak gie KLCC hari2. Buhsan tau time
nih.




Kat Vietnam dgn Pak To yer. Umor 4 thn.

Time ni baru lepas sunat. nak pujuk jgn bg nagis...kasi susu ler! (Maaf..gambo tpaksa dikerat dibahagian bawah
gambar kerana ada unsur2 18 SX!)




Kat KLIA. Tgh tunggu flight nak ke Manila. Umor 5 thn.



Dengan Chong laushe' (HeadMaster tadika dia).
Last konsert tuk 2008. Cikgu2 kat
tadika tu suka ngan anak aku. Kelakar dorunk cakap.
Tapi..bujang aku nie memang kelakar.
Tu yang cikgu2 dia sayang kat dia. Dia pandai amik hati.
Bukan puji anak sendri yerk.

Chong laushe' nie ler yg ajar 1 to 1 dgn bujang aku nih. tu sebab mandarin dia ok. mane tak yer...cikgu dia langsung x bg chance nak ckp melayu. Love u Chong laushe'.!!

Emm..nampak tak tumbesaran anak teruna aku nih???

MUHAMMAD IMAN ISQANDAR..mummy & daddy love u so much!!

Adios Amigos!! Chow!!


4 comments:

~~Ms.LuVLyHoNeY~~ said...

wah best baca cite kak wong ni...sedih,terharu,suka sume cukup kira cukup rasa la..hihihi...wah rupanya Trojan la buah ati akak kita selama ni apapun dia mmg kelakar walaupun baru je jumpa dia sekali...apapun anak adalah permata yg paling berharga dlm hidup kan kak wong..

Oya Mokhtar said...

iyelah ida..saper lg klu x si trojan tuh..hihihi

fazemy said...

Muka trojan time kecik sebijik cam muka anak buah org la kak wong. serius. heee dh besar pun anak dia. Bolehla tambah 1 lg kak wong. hu

Oya Mokhtar said...

huhuhu..camno nak tambah..dah akak dok teringat org lain..karang x pasal2..lain plak muka anak aku tu karang! ish..ish..ish..